- vara aktiva och interaktiva
- pedagogerna använder ett språk som gynnar inlärning och social utveckling
- stärka elevernas engagemang med meningsfulla val
- starta varje lektion/skoldag med positivt tänkande
- ha höga förväntningar på eleven, och som de lär sig hantera
- ha rutiner för att eleven ska ta egna beslut
- stärka känslan av mål och mening
- lära eleverna förmågor som är viktiga på 2000-talet som tex problemlösning, kritiskt tänkande, samarbete, kommunikation, kreativitet och innovation.
Att bryta stillasittandet är enkelt. Men många pedagoger och skolledare är ovana att eleverna rör på sig i klassrummet och i många fall kan rörelse få motsatt effekt eftersom ljud och aktivitet stör de elever som arbetar i det "öppna kontorslandskapet".
Att skapa ett hjärnvänligt kreativt klassrum med arbetsro innebär att man har få distraktioner och att man ger eleven möjligthet att stänga ute de som finns. Arbeta strukturellt med hela klassrummet för att stärka inlärning.
Ett klassrum ska vara rörligt, men inte rörigt!
Att bygga in rörelse och hälsa under hela skoldagen och i klassrummet är självklart i framtidens klassrum. Aktiva klassrum 2.0?
Nyckelord: Inlärning. Träna din hjärna. Aktiva klassrum. Omväxling. Interaktion. Social kompetens. Engagemang. Positiva känslor. Förväntningar. Individuell utveckling. Ta egna beslut. Samarbete. Kreativitet. Meningsfullhet. Arbetsro. Koncentration. Repetition. Må bra.
Det finns olika metoder och modeller som skolor arbetar med i Sverige och USA.