PULS+

PULS+ startade pionjär- och utvecklingsarbetet om sambandet mellan fysisk aktivitet och hjärnans tankemässiga förmågor 2014.

Resan har varit fantastisk med bl.a. pilotprojekt, besök på Naperville Central High School med Mr Zientarski och Mr Sladkey, Pulsstudien, vårt vetenskapligt stödmaterial, samverkan med nationella och internationella experter och eldsjälar, intervjun med Dr Charles Hillman, otaliga föreläsningar och arrangemang.

Få har både gjort pilotprojekt med elever och en egen vetenskaplig studie. Vår studie "Effekten av fysisk aktivitet i matematikundervisningen" visar att 7 minuters pulsaktivitet förbättrar koncentration och arbetsminne hos 13-åringar.

Vi är först i Sverige att, tillsammans med forskare från Helsingborg och Kristianstad, mäta effekterna av pulshöjande fysisk aktivitet i klassrummet. Det behövs en ny syn på fysisk aktivitet och en jämlik hälsa.

PULS+ bygger broar till ny forskning och har ett imponerande nätverk av hjärnforskare.

Tips! Följ Puls+ på Facebook och i facebookgruppen Aktivaklassrum. Bloggen har en halv miljon läsare och nästan 1000 inlägg. Helt gratis.

Boka våra populära föreläsningar, kurser, workshops mm. Kontakt: arne.kastenbom@gmail.com.

fredag 5 oktober 2018

SVT: Pulsträning innan skoldagen – elever i Boden har höjt betygen.

SVT Norrbotten uppmärksammar en skola som arbetar med pulsträning. Inspirerande och i linje med många andra pulsprojekt som genomförs runt om i landet. Bra jobbat Boden! Jag vet hur evinnerligt svårt det är att mäta resultat och att hävda att resultatet beror på pulsaktiviteten. Det kan givetvis bero på många andra faktorer. Men det funkar ju. På många skolor. Så vad är man egentligen rädd för? Fysisk aktivitet för alla har många vinnare. Precis, du läste rätt. Alla kan vinna något, och i synnerhet de som rör på sig minst. De är de stora vinnarna! Whao. En klok skolpolitiker, skolchef eller skolledare kan tryggt trycka på startknappen. Fler skolprojekt och skolmodeller finns under etiketten ”Skolmodeller”. En av de absolut populäraste är en skolmodell i Minnesota, som jag skrev om förra året. Missa inte den!
”Metoden med motion i skolan ser ut att fungera, visar skolans betygsanalys som gjordes i våras. För de elever som deltagit i pulspassen och kommit upp i rätt pulszon tillräckligt ofta blev meritpoängen 209. Det är 27 poäng högre än den grupp som inte tillräckligt ofta legat i rätt pulszon under övningarna.
– Det vi kan säkerställa är att dom får högre meritpoäng om dom deltar regelbundet, säger idrottsläraren Erik Holmgren.
Minskar depressiva symptom. Det Stureskolan i Boden arbetar med görs också på flera skolor runt om i landet. Och det är inte bara en jakt på bättre betyg. Det finns studier som pekar på att depressiva symptom är 25 till 40 procent lägre bland personer som är fysiskt aktiva jämfört med de som är inaktiva.” Läs hela SVT-reportaget här.