1. Dagens lektion med struktur och uppgift visas med projektorn. Visa helheten dvs hur de olika ansträngnings- och intensitetszonerna upplevs (Borgskalan) och jämför det med pulszonerna som pulsutrustningen visar. Uppgiften idag är att arbeta högintensivt (85-100%). Vilka fördelar och nackdelar är det att arbeta högintensivt? Vilka effekter ger det på hälsa och hjärna? Hur mycket mer BDNF frigörs vid HIT? osv
2. Koppla arbetsområdet och lektionerna till ämnesplanen. Vad bedöms? Varför?
3. Aktivitet: Uppvärmning följt av tex en kortare tabata. Övningarna bör varieras, aktivera stora muskelgrupper, vara enkla att utföra osv. Kondition och styrka kombineras. Tid? 12 minuter räcker för att väggen ska färgas orange och röd (högintensiva pulszoner).
4. Summering och reflektion: Klarade du dagens laborativa uppgift? Studera olika pulskurvor och värden. Elever stannar ofta kvar efter lektionen för individuell feedback. Maxpulsen är viktig. Vad fungerade bra? Vad kan förbättras? Repetera effekterna på kropp, hjärna och hälsa! Jämför det högintensivt passet med de andra lektionens där vi arbetat med 50-70%, 70-90%, 70-100% mm. Vi brukar diskutera korta intervaller och jämföra det med långa intervaller, distansträning mm. Hur många högintensiva pass ska man träna? Hur mycket återhämtning krävs?
Eleverna utgår från sina egna förutsättningar och kan bara jämföra med sig själv. Det är viktigt att betona. De ska inte spegla sig mot andra utan utveckla sin fysiska självbild. Inte på bekostnad av andra, utan genom kunskap, förståelse, rörelse, träning och glädje.
Eleverna utgår från sina egna förutsättningar och kan bara jämföra med sig själv. Det är viktigt att betona. De ska inte spegla sig mot andra utan utveckla sin fysiska självbild. Inte på bekostnad av andra, utan genom kunskap, förståelse, rörelse, träning och glädje.
Slutet av HIT-passet. Några av eleverna är otränade. Några vältränade. Vem är vem? Teoretisk maxpuls 199. Men jag har pulsband med andra maxpulser. De klasser eller elever som fördjupar sig i arbetsområdet har individuella pulsband.
PULS+ deltar i år i ett par vetenskapliga pulsstudier i årskurs 7 respektive 2. Kan sju minuters pulshöjande fysisk aktivitet (Brain Power Exercises) påverka koncentrationsförmågan, arbetsminne och off-task-beteende hos våra elever i Helsingborg?
Vill du veta mer om hur man kan integrera pulsträning i undervisningen och den senaste forskningen? Kontakta PULS+: Arne.kastenbom@Helsingborg.se.