måndag 17 september 2018

Physical Activity and Cognitive Functioning of Children: A Systematic Review samt GIHs nya studie om fysisk aktivitet och inlärning hos barn.

Ny systematisk översikt med 58 studier på barn mellan 2000-2017 visar att ”Results suggest that engaging in sports in late childhood positively influences cognitive and emotional functions”. Som vanligt rekommenderar jag att man läser hela studien.

PS. Lyssnade på Örjan Ekblom, med dr i fysiologi, på den nationella konferensen om fysisk aktivitet i skolan 2018 igår. De ska starta ett forskningsprojekt om fysisk aktivitet och inlärning på barn i åk 7. Spännande. Mycket av forskningen som finns är gjord på vuxna, och det BEHÖVS mer forskning på barn om vi ska få med oss alla på resan. Barns hjärnor är inte små kopior av vuxna. Det märker du även när du läser den systematiska översikten ovan. Trots det så anser många med mig att det inte behövs mer forskning för att införa mer fysisk aktivitet före, under och efter skoldagen. Det har en unik bred påverkan på hälsan, kroppen, välmåendet och hjärnan. Om du är fysiskt aktiv som barn, så är sannolikheten att du rör på dig mer när du är 30+. Det är då du behöver det mest!
En sak till. Pulsstudien i Helsingborgs Stads Skolor publicerad så fort den har expertgranskats och godkänts av en tidskrift. Håll ögonen öppna. Kan så lite som sju minuters fysisk aktivitet inne i klassrummet påverka koncentration, arbetsminne och inlärning hos barn i åk 7?