onsdag 12 september 2018

Insatser i skolan för elever med ADHD.

Specialpedagogiska skolmyndigheten har gjort en sammanställning över evidensbaserade interventioner som gynnar barn med ADHD. Det ska poängteras att det inte finns en enkel lösning och de tar upp många viktiga områden. Fysisk aktivitet och idrottsundervisning är en pusselbit, vilket PULS+ fokuserat på 2016/17, då eleverna arbeta med pulsträning för ökad koncentrationsförmåga på matematiken. Några citat från rapporten, som bör läsas i sin helhet.
"Forskning om betydelsen av idrott och annan fysisk aktivitet är lovande".
"Fysisk aktivitet kan utgöra ett alternativ till medicinering för att hjälpa barn med adhd sammanfattar forskare i olika studier och forskningsöversikter."
"Även ett enda tillfälle av intensiv fysisk träning på 30 minuter kan ha positiv effekt på exekutiva funktioner som vakenhet, reaktionstid, minskad impulsivitet, bättre selektiv uppmärksamhet och problemlösning.
PS. Intresset är stort. På ett drygt dygn har inlägget haft ca 5000 läsare. Det säger en del.