PULS+

PULS+ startade pionjär- och utvecklingsarbetet om sambandet mellan fysisk aktivitet och hjärnans tankemässiga förmågor 2014.

Resan har varit fantastisk med bl.a. pilotprojekt, besök på Naperville Central High School med Mr Zientarski och Mr Sladkey, Pulsstudien, vårt vetenskapligt stödmaterial, samverkan med nationella och internationella experter och eldsjälar, intervjun med Dr Charles Hillman, otaliga föreläsningar och arrangemang.

Få har både gjort pilotprojekt med elever och en egen vetenskaplig studie. Vår studie "Effekten av fysisk aktivitet i matematikundervisningen" visar att 7 minuters pulsaktivitet förbättrar koncentration och arbetsminne hos 13-åringar.

Vi är först i Sverige att, tillsammans med forskare från Helsingborg och Kristianstad, mäta effekterna av pulshöjande fysisk aktivitet i klassrummet. Det behövs en ny syn på fysisk aktivitet och en jämlik hälsa.

PULS+ bygger broar till ny forskning och har ett imponerande nätverk av hjärnforskare.

Tips! Följ Puls+ på Facebook och i facebookgruppen Aktivaklassrum. Bloggen har en halv miljon läsare och nästan 1000 inlägg. Helt gratis.

Boka våra populära föreläsningar, kurser, workshops mm. Kontakt: arne.kastenbom@gmail.com.

fredag 15 juni 2018

Fler timmar idrott och hälsa i årskurs 6-9.

Idag kom det väntade beskedet från Skolverket. 100 timmar mer idrott införs i årskurs 6-9. Det betyder mer idrott och fysisk aktivitet för alla unga tonåringar. Det handlar om att viljan att röra på sig ska byggas upp tidigt. Tonåringar slutar i allt högre grad att vara fysisk aktiva och idrottsämnet har haft låg status i skolans värld alltför länge. Många anser att 100 timmar är alltför lite och personligen så kan jag inte annat än att hålla med. Det är skrämmande att vi ligger i botten i Norden och Europa. Jag vet att väldigt många på gymnasiet håller med mig. Eleverna har så lite schemalagd idrott och fysisk aktivitet så att det är försumbart. Ämnesplanen är bra. Så många mål. Så lite tid. Puh!
Läs mer om dagens beslut här.