onsdag 11 april 2018

Fysisk aktivitet handlar inte om olika sporter och prestation utan om att få kroppen och hjärnan att fungera.

Ett av de stora misstagen är att skolidrotten från början har handlat så mycket om olika sporter, bollspel och prestationer. Fysisk aktivitet är i grunden något helt annat och det krävs en ny syn på vad fysisk aktivitet är och vilka positiva effekter det har på vår hälsa, välmående och inlärning.
Daglig rörelse ger stora effekter på tex stress. En finsk studie på barn visar att de elever som tog flest steg per dag i princip blev immuna mot stress. Det spelar också stor roll ur ett inlärningsperspektiv. Fysisk aktivitet stärker de exekutiva, underliggande, funktionerna för inlärning. En ny form av idrott, fysisk aktivitet, rörelseglädje varje dag är definitivt framtidens skola. Det finns blytung forskning men skolutvecklingen går långsamt. Vad är beslutsfattare rädda för? Det finns så mycket att vinna och det är billigt och enkelt. Det kräver inte alltid ombyte, utan fysisk aktivitet ska gå som en röd tråd under hela skoldagen och skoltiden. Politiker pratar idag om förändringar i grundskolan. Gymnasieskolan omnämns i princip aldrig och det är de eleverna som rör på sig minst! Eget ansvar och en aktiv fritid fungerar inte. Det är ett faktum. Tvärtom så ökar koncentrationssvårigheter, stress, sömnproblem, psykisk ohälsa, dålig kondition mm. Här måste skolor och beslutsfattare tänka om. Hur bygger vi in det i ungdomarnas liv.
Mina gymnasieelever arbetar just nu med ett livsstilsprojekt och det är mycket intressant att diskutera sömnsvårigheter, stress, ångest, kost, skräpmat, positiva tankar, rökning, daglig rörelse, utmaningar, utomhusaktiviteter i vårsolen, puls, inspiration, motivation, ihärdighet, misstag, belöning mm. Det finns enormt mycket att göra och det är svårt att hinna individualisera för 220 elever. Men man måste ju försöka. Om och om igen.