lördag 6 januari 2018

Aktiva klassrum - framtidens klassrum?

I filmen ser ni en klass från Naperville Cemtral High School ha matematiklektion. David Sladkey är en pedagog utöver det vanliga. Han arbetar strukturerat med inlärning och får eleverna att röra på sig i klassrummet utan att tappa fokus och koncentration på uppgiften. Det är faktiskt tvärtom! Rörelsen ger ökad uppmärksamhet under hela lektionen, eleverna känner att de äger matematikproblemet, motivationen ökar, studieron ökar och han får eleverna att prata matte. Det ökar möjligheten att eleverna pratar matematik efter lektionen. It's awesome! David tycker själv att det är viktigt att eleverna gillar lektionen. Jag blir imponerad när han använder flera pedagogiska hjärnstarka knep utan att eleverna märker det. Hans elever var lika koncentrerade första lektionen som den sista. Otroligt. Jag har varit lärare i 28 år och sett många duktiga pedagoger. David är den bäste jag sett och det värmer mitt lärarhjärta. Jag vill vara en av hans elever...
Flera skolor inspireras att inför aktiva klassrum i Sverige. Själv har jag äran att träffa flera av Helsingborgs bästa matematiklärare i vår vetenskapliga studie. De får eleverna att genomföra en sju minuter lång pulshöjande aktivitet i början av varje matematiklektion. Pulsträningen förbättrar inte matematikresulatten i sig själv, utan det gör de duktiga mattelärarna! De är enormt viktiga! Vill du boka en föreläsning om pulsträning, aktiva klassrum och aktiv pedagogik så kontaktar du Arne.kastenbom@helsingborg.se. Det är framtidens skola!