onsdag 5 april 2017

Hur arbetar matematiklärarna på Naperville Central HS?

Varför skriver vi om matematiklärare?
När ni planerar ett pulsprojekt, så måste ni lägga ner stor möda på att hitta engagerade och duktiga teorilärare. Det är en framgångsfaktor för ert projekt.
Jag har besökt David Sladkey och Scott Miller på Naperville Central High School. Hur arbetar dessa duktiga matematiklärare? Det handlar inte bara om mer rörelse i klassrummet. Det handlar inte bara om att möblera rummet rätt. Så lätt är det inte. Jag har stor erfarenhet och ett stort intresse av inlärning och pedagogik, och såg hur skickliga dom är att få eleverna intresserade, engagerade, delaktiga osv. Det finns inte en etikett på deras sätt att lära ut, utan jag väljer att kalla det för ett aktivt lärande i ett aktivt klassrum. De undervisar på High School (9-12 skolåret) och har homogena och högmotiverade elevgrupper. De har anpassat undervisningen efter sina förutsättningar och det kan vara svårt att kopiera det rakt av. Men jag är övertygad om att alla elever skulle bli mer motiverade och intresserade av matematik om de hade en lärare som Sladkey eller Miller.
Summa summarum: Få med en duktig och engagerad matte eller teorilärare i ert projekt, och presentera hen för "ett aktivt lärande i ett aktivt klassrum".
Vad är aktivt lärande i ett aktivt klassrum? Hör av er till Arne.kastenbom@helsingborg om i vill veta mera om hur matematiklärarna arbetar i Naperville.
Läraren är den enskilt viktigaste faktorn för inlärning!